Synpunkter på förslaget ”Riktlinjer för särskild kollektiv trafik

Vi har lämnat synpunkter på förslaget ”Riktlinjer för särskild kollektiv trafik, TN 2019/0259” till Norrköpings kommun.

Vi tycker att kommunen ska läsa Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning innan de fattar beslut som rör våra medlemmar.

Artikel 20  säger: Konventionsstaterna ska vidta effektiva åtgärder för att säkerställa personlig rörlighet med största möjliga oberoende för personer med funktionsnedsättning bl.a. genom att

”underlätta personlig rörlighet för personer med funktionsnedsättning på det sätt och vid den tid de själva väljer och till överkomlig kostnad”.

Beslut om begränsning av antal resor /månad, är en diskriminering.
Kommunen har  beslutat att begränsa antalet färdtjänst resor för dem som erhåller nytt färdtjänstbevis sen våren 2020.

Vi har inte ändrat uppfattning utan anser att det  är en diskriminering av dem som  inte har möjlighet att använda den vanliga kollektivtrafiken att bli begränsade till  ett visst antal resor per månad.

Vi tycker inte att kommunens beslut att man ska söka och motivera behov av  utökat antal resor är rimligt.

Ingen av de medborgare som nyttjar den vanliga kollektivtrafiken måste motivera sina resor och tala om varför vederbörande har ett visst behov av många eller få resor. Begränsningen är en diskriminering av en grupp  med särskilda behov.

Förslag om prishöjningar
Vi anser att eventuella prishöjningar för resor med särskild kollektivtrafik inte får utmärkas med högre biljettpriser än för vanlig kollektivtrafik.  Priset ska bygga på samma principer och nivåer som för den vanliga kollektivtrafiken.

Med samma motivering anser vi att den som erhållit färdbevis för särskild kollektivtrafik har ett speciellt behov. Det särskilda behovet medför att den vanliga kollektivtrafiken inte kan hjälpa till med personens begränsningar och vederbörande ska inte straffas med högre pris. Det blir i så fall en diskriminering.

Respekt för tider att passa.

Vi vet att frågan har diskuterats men vill understryka vikten av att den som reser med särskild kollektivtrafik måste få  större respekt för sitt behov av  att kunna passa tider.  Alla förseningar stör vård, tandläkare, frisören, myndigheter, företagare mm. Det kostar samhället på alla nivåer och i en mängd olika sammanhang. Dessutom är det för många av färdtjänstresenärerna svårt att vara borta alltför många timmar i sträck, alltså att behöva vara ute i mer än rimligt god tid.

Det en del av våra medlemmar har kommenterat och uttryckt besvikelse över  att ”appen” inte fungerar då särskilda behov av att passa tider är nödvändigt.

Marie Bager
Ordförande
NEURO Förbundet Norrköping

Krister Johansson
NEURO Förbundet Norrköping

Thomas Lack
NEURO Förbundet Norrköping

Populära inlägg i den här bloggen

BLOGGEN är tillbaka här berättar vi om föreningsarbetet!

Kunskapsdag om Hjälpmedel den 1 juni.

Regionens Trafik- och samhällsplaneringsnämnd