Fortsättning följer, vi är inte klara med färdtjänstproblemen.


Nu har kommunen tagit bort möjligheten att få fritt antal resor i sitt färdtjänstbevis för dem som får nya bevis framleddes. Dessutom pågår en ”rensning” av hållplatser i Norrköping, vi kan läsa var och varannan dag om hur BRA det blir när antalet hållplatser minskar.

JA, det är klart att för den som pendlar till jobbet på morgonen, så är det svårt att inte förstå att ju snabbare bussen far till min arbetsplats desto bättre!

Men ju glesare hållplatserna placeras, ju färre av våra medlemmar kan överhuvudtaget tänka tanken om att åka kollektivtrafik, det hjälper inte med anpassade bussar och spårvagnar om man inte kan ta sig till dem, eller om man inte når sitt mål när man åker med dem.

Hållplatsen för bussar  på Gamla Övägen, ovanför Thapperska är ett ypperligt bra exempel, på en anpassad hållplats som inte fungerar för dem som den är tänkt att användas av!

Östgöta trafiken framhåller att deras mål inte är en kollektivtrafik för alla, utan att anpassa kollektivtrafiken där de når flest resenärer.

Hur ska våra medlemsgrupper resa? Ett mål är att så få som möjligt ska använda färdtjänst? Hur ska anpassade bussar och hållplatser som stannar glesare och glesare når våra medlemsgrupper med funktionsnedsättning?


Varför lägga pengar på anpassade spårvagnar, bussar eller hållplatser – om våra medlemmar ändå inte kan ta sig till dessa fordon och platser. Vad är effektivast vad ger våra medlemmar frihet och självständighet?


Marie Bager 
Ordförande 
NEURO Förbundet Norrköping

Populära inlägg i den här bloggen

BLOGGEN är tillbaka här berättar vi om föreningsarbetet!

Kunskapsdag om Hjälpmedel den 1 juni.

Regionens Trafik- och samhällsplaneringsnämnd